Mõtted ja kogemused põhitunni kujundamise kohta
Ergutus algajatele
Esimestes Inimõpetuse loengutes räägib Rudolf Steiner sissehingamisest ja väljahingamisest ja õigest
„magama õppimisest”. Tervislik põhitunnis, aga ka ainetundides on tagapõhjal harmooniline
vaheldumine välise aktiivsuse (väljahingamine) ja seesmise aktiivsuse (sissehingamine) vahel,
rääkimise ja kuulamise vahel, õppimise ja harjutamise vahel, mõtlemise ja tegutsemise vahel,
kontsentratsiooni ja lõdvestumise vahel. Ja ärkamise ja magamise vaheldumist peame me silmas
epohhiõpetusega: mida täna kogetakse, see läheb läbi une ja võimaldab meil järgmisel hommikul
jätkata süveneva vaatlusega. Aga ka kogu epohh tohib, kui ta on lõpetatud, „magada”, mitu kuud, kuni
selle teema jälle uues epohhis üles võetakse. Kuidas õiget sisse- ja väljahingamist ja tervislikku
magada-laskmist ja taasäratamist kunstilisel viisil õpetuses läbi viiakse, sellest sõltub eelkõige laste
tervislik kasvamine (Üldine inimõpetus, 11.loeng), aga ka õpetaja autoriteet, samuti distsipliin klassis.
Iga põhitunni tuuma moodustab õppimis- ja mõtlemisosa ühelt poolt ja harjutamisosa teiselt poolt.
Raamitud on mõlemad põhiosad ühelt poolt rütmilise sissejuhatusega, mis peab lapsi, kes tulevad meie
juurde kõikvõimalikest ja võimatutest ümbruskondadest, tegema „õpihimulisteks”, niisiis ärksaks ja
teotahtelisteks, ja teiselt poolt jutustamisosaga, mis peab kustuvalt harmoniseerima, kus lapsed
seejuures enam fantaasiaga unelevalt osa võtavad.
Läheme kord kogu põhitunni läbi. Õpetaja on loomulikult esimene klassis ja võib otsustada, kui vara
ta lapsi klassiruumi laseb.
Tervitamine
See klassiruumi astumine on tähtis samm üle läve. Ruum peaks kiirgama sõbralikku, ilusat atmosfääri,
mida ei tohi kunagi rikkuda kisamine ja hullamine. Seepärast on iga lapse tervitamine suurima
tähtsusega, ja me ei peaks kunagi läbi laskma, et laps meile vähemalt hetkeks silma ei vaata. Teiselt
poolt ei tohi õpetaja liiga kaua üksiktervitustega tegeleda, et mitte kaotada pilku kogu klassi üle, et
vältida rahutust. Ilus on, kui tekib vaba vestlus, enne kui tõesti tund algab. Kõik välineorganisatooriline
peaks enne päris õppetundi korda saama: korrapidajad, lillede kastmine jne., koduste
tööde vaatamine. Nüüd võib küsida: tervitan ma klassi veel kord tervikuna? Enne või peale
hommikusalmi? Kas ma kõnetan neid „armsad lapsed” või „armas 3. klass”? Kas lapsed ütlevad meile
„Tere hommikust, armas õpetaja XY”? Millal ja kus ütlevad tänapäeval veel lapsed inimesele
„armas”? Kas me ei peaks seda teadlikult arendama? Igaüks tahab oma südamepõhjas „armas” olla,
ka kõige hullem mühakas. Kes tervitab esimesena? Täiskasvanu või laps? Kodus tervitavad lapsed
ainult veel harva vanemaid, kui nad tulevad ja lähevad - „halloo”-st piisab (s.o. Saksamaal); aga ka
siin võiksime ja peaksime looma häid harjumusi. Me soovitame niisiis ühist tervitust, mida õpetaja
algatab.
Hommikusalm
Hommikusalm vajab sundimatut vaikust ja meelerahu. Kuidas seda saavutatakse? Väikeste laste puhul
mitte manitsemise või ootamisega, vaid tegemise läbi: ˛estid kindlas järjekorras, eelsalm (näiteks
„Päike, Päike, tule välja / kuldsest taevaväravast,/ sära nõnda kaua mulle, / kuni särada saan sulle;” -
saadetuna ˛estidest; siis korrates veel kord tummalt, ainult ˛estid) või ka hommikulaul, sumisedes,
lauldes ja veel kord sumisedes, misläbi tekib ilus vaikus nagu iseenesest. Ja siis: „Käed sulguvad, jalad
seisavad koos” - kui õpetaja sellele tähelepanu ei juhi, jääb rahutus salmi ajal püsima, lähtudes
hüpermotoorsetelt lastelt, kes just seda välist abi seesmise rahu jaoks vajavad. Salmi enda ajal peaks
õpetaja mõjuma oma kontsentratsiooniga sellele, mida ta ütleb; vääritu on salmi ajal tähele panna, kas
lapsed on rahulikud. Ja võimalikult mitte kunagi salmi katkestada! Pigem mitte ennem alustada, kui
pole loodud selle jaoks atmosfääri. Seevastu mõjub see tugevalt kõigile, kui õpetaja ütleb: „Kurt, eile
ei suutnud sa vaikseks jääda; seisa täna salmi ajal minu ees (seljaga klassi poole).” See tugevdab just
neid lapsi, kes tahavad väga seesmiselt asja juures olla ja kärsituse all kannatavad. - Hea on, kui peale
salmi saab veel paar hingetõmmet seesmist vaikust hoida, enne kui algab
Rütmiline osa.
(Seda väljendit pole Rudolf Steiner ilmselt kasutanud.)
Kõige parem, kui ei lasta lastel üldse istuda, vaid minnakse (näit. 1.klassis) kohe lauldes ringi, kuivõrd
ruum seda võimaldab. (hommikusalmi ringis seistes öelda nõuab head distsipliini: lapsed puudutavad
üksteist, seisavad üksteise vastas ringis, lühidalt, on liiga palju segajaid, mis salmi kahjustavad.)
Rütmilise osa puhul peab olema selge, et kõik muusikaline teeb sotsiaalse kunstina klassi grupiks,
kõik sõnaline seevastu pigem individualiseerib. Kui ma tahan „töökaid, õpihimulisi” ärksaid
individuaalsusi, siis pean ma laulmisel mõõtu ja eelkõige ei lõpeta seda osa laulmisega, vaid
ärksakstegevate rütmide ja retsitatsioonidega. Eriline kunst on, kui vaheldub tervel viisil
kooriskõnelemine ja üksikkõnelemine. Liiga palju tutti (kooristegemist) toob lapsed endast välja,
uinutab neid grupis; liiga palju soolot väsitab tähelepanu, mida on vaja õpiosa jaoks. Tunnistussalmid
on hea üleminek õpiosa juurde; kõik kuulavad; klass „hingab sisse”. Kui pikk peaks rütmiline osa
olema? Kuni lapsed on valmis õppimiseks! Niisiis mitte kauem kui pool tundi väikeste puhul, pigem
vähem. Suuremate puhul piisab 20 minutist kontsentreeritud sõnalist tööd. Tähtis on, et selle osa lõpus
lapsed ootusrikkalt vaikselt istuvad, põnevil, mida toob
Õppimise osa.
Eriti hoolikalt peaks õpetaja ette valmistama esimesi lauseid, esimesi küsimusi või tagasivaadet. Kui ta
alustab seosetu lobaga, siis ollakse juba kaotanud! Õpiosa esimene lause peaks tabama laste huvi,
äratama rõõmu mõtlemisest, sügavamaid kihte puudutama, mis olid lastele öö ajal vaimsetes ilmades
avatud.
Oleks hea, kui õpetaja kirjutab hulk huvitavaid (mitte sensatsioonilisi, vaid elutähtsaid) küsimusi õhtul
üles ja otsustab hommikul, millisega ta mõtlemisosa alustada tahab. Seda võib teha igas vanuseastmes.
Kui on õpetatud näiteks „B”-d, võib küsida: „Kes oskab arvata, mispärast on B kahe paksu paunaga?”
- „Kes tunneb veel teisi nimesid, kus B meile ütleb, et see on midagi ümarat, tüsedat, pehmet?” Ja siis
laske paljudel lastel vastata, ilma et ise midagi ütleks; ja mitte - tuntud õpetajahaigus! - iga lapse
vastust valju õpetajahäälega korrata!
Lapsed peavad ju õppima üksteist tähelepanelikult kuulama! Ja et seda saavutada, oleks ma algusest
peale väga range, kui laps hakkab vahele rääkima. Jällegi võitleme me siin ajakombe vastu ja heade
harjumuste eest, sest kogetakse ju paljudes peredes, et kõik räägivad läbisegi, keegi ei lase kellelgi
lõpuni rääkida, igaüks hüüab kohe oma „Ja, aga ..” vahele! Teise kuulamine on esimene „sotsiaalne
tehnika”. Lapsed võivad seda juba 1. klassis esimesel koolinädalal õppida, sest alateadlikult laps teab,
et see on eeldus suures grupis midagi õppida.
Täpselt peaks õpetaja silmas pidama, millise „tunnetuseni” tahab ta klassi täna selles õpiosas viia ja
millised uued kogemused ta homseks jätab. Ja ta peaks nii tegema, et ta lastele õpiosa (või
jutustamisosa) lõpus selgelt ütleb: „Täna õppisime me seda; homme hakkame me …” Ja nüüd peaks ta
uudishimu tekitama, huvi äratama järgmise päeva suhtes. Kui see õnnestub, ei hiline lapsed järgmisel
päeval kooli!
Peale 15. kuni 30 minutit „mõtlemisosa” tuleb
Töö- ja harjutusosa,
töö vihikus joonistustega jne. Ka väikesed võivad juba 30 minuti jooksul „luua”, ja kui nad seda ei
tohi, kui nad ainult 5 minutit vormijoonistamist teevad või viis sõna kirjutavad, siis muutuvad nad
agressiivseks, kuna nende sisemus ütleb, et koolist pole kasu, et see on tühi fraas, kui hommikusalmis
öeldakse „…et ma saaksin olla töökas ja õpihimuline”. Me võime lasta lastel rahulikult tegutsemisel
nii palju nõuda, kuni nad oigavad „Ma ei jõua enam”, - sest seejärel tohivad nad loo kuulamisel
puhata! Kui lapsed pole põhitunnis oma tööjõudu tõesti ära kulutanud, pole keele- või muusikaõpetaja
võimeline 1. klassiga tund aega ilma vihikuta lauldes, kõneledes, mängides töötama.
Ja palun mitte karta kordamisi! Miks ei võiks laps ühte ilusat salmi 2-3 korda kirjutada? Seeläbi
tugevdame tema tahtejõudu, samas kui ühekordne tegemine apelleerib ainult intellektile, mõistmisele.1
Ja kui laps on natuke kirjutama õppinud, julgustame me teda omaenese väikseid lauseid kirja panema.
Ei või ju ometi nii mõeldud olla, et lapsed kirjutavad kuni 5. klassini alati ainult tahvlilt maha, selle
asemel et omaenese sõnadega kirjeldada loomi, taimi, maastikke või ajaloolisi sündmusi järele
jutustada! Veel ebakindel ortograafia ei tohi meid sellest eemal hoida.2
Koristamisel tohib rahutust olla; aken avada ja tuulutada! Hea on, kui lapsed tohivad veel kord
põhjalikult liigutada, enne kui tuleb
Jutustus.
See ei tohiks olla väga lühike. Minu tähelepaneku järgi vajavad lapsed viis minutit, kuni nad tõesti
loosse sisse elavad ja enda ja ümbruse unustavad. Ei tohi niisiis uksega majja kukkuda, vaid
muinasjutu- või legendimeeleolu peab põhjalikult ette valmistama, näiteks vesteldes eile jutustatust,
kusjuures pole oluline ja võtaks ka liiga palju aega, lasta kõike veel kord järele jutustada. Või
valmistatakse ette alus uue loo jaoks, rääkides asjadest, millest lapsed ettevalmistamata võib-olla aru
ei saaks, näiteks mis on õieti kaev, mis on värten, küpsetusahi, vana kamin – asjad, mida lapsed 200
aastat tagasi võisid kõikjal näha. Ka hiljem, näiteks kreeka saagade jutustamisel, on vaja meeleolu
loomist, mis ei tohi seisneda eilse meenutamisel, vaid taustaks peaks olema küsimus: miks jutustame
õieti täna neid vanu lugusid Odüsseusest ja Achilleusest? (Aga hästi märgatuna: see on küsimus, mis
õpetajas kogu aeg tagapõhjal elab!) Kui me ei looks ikka ja jälle silda tänapäevaga, olgu see siis
vestluses õpilastega või ääremärkustena (näit. „Tänapäeval ei nutaks ja kaebaks valju häälega 14
päeva kindlasti ükski mees, kui tema sõber surnud on; tookord Troojas, nagu ka tänapäeval 3.
maailmas, lasevad inimesed oma tugevad tunded valla…”), siis jääks jutustamisaine ainult kenaks
ajaviiteks.
Tohutult raske on kaasaegsel oma igapäevakõne tempot pidurdada, et keelekõla läbi saaks tekkida
laste fantaasias tõesti pildid. Kui me ütleme: „Ta ratsutab läbi pimeda metsa”, siis peaks juba häälikute
läbi tekkima pime mets lapse silmade ette, muidu jääb see kahvatuks, mõistuselaadseks
informatsiooniks. Aeglaselt, plastiliselt, mitte dramaatiliselt, vaid „eepilises laiuses” võib
jutustamisstiil areneda, siis saame me kergesti need 20 minutit täita, mida terviklik jutustus just vajab.
See eeldab loomulikult, et me ise võimalikult iga päev oma keele kallal kunstiliselt töötame, nagu
Rudolf Steiner esimeste õpetajatega sisse seadis.
On jutustus lõppenud, oleks hea omada veel aega järelkajaks. Lapsed tahavad võib-olla selle kohta
midagi öelda, küsimusi esitada, oma rõõmu või pettumust selle või teise kohta väljendada. Selle kohta
on väärt lugeda, kuidas R. Steiner (Torquay kursus, 4. loeng) oma muinasjutu „Väikesest ja suurest
kannikesest” lõpus tahaks lastega rääkida.
Põhitunni ajaplaani kohta
Kui tahetakse 20 minutit jutustada, 5 min. sisseelamiseks ja 5 min järelkajaks juurde võetakse, siis
peaks lõpuosa algama 30 min. enne tunni lõppu. Enne seda 30 min. kirjalikku tööd, 20-30 min.
mõtlemist, enne seda rütmiline osa (u. 20 min.), siis saaks napilt 2 täistundi. Kahjuks on näha, et
mõned koolid lühendavad põhitundi 1½ tunnile, nii nagu ka on tendents lühendada epohhe 4-6
nädalalt 2-3 nädalale. Sellega loobutakse kõige olulisemast meie waldorfpedagoogikas!
Teised põhitunni vormid
Põhitundi võiks ka teisiti komponeerida, näit. jutustav osa tuua rütmilise osa ette ja salmiga lõpetada,
väravana õpiosasse; võib, nagu ma kogesin Inglismaal, peale rütmilist osa kohe jutustamisosa tuua (ja
sellega saavutatakse, et lapsed tohivad kauem uneleda ja äratatakse alles hiljem); alati võib, kus seda
mõttekaks peetakse, rütmilist sisse tuua, näit. töö- ja jutustamisosa vahel; aga peaks teadma, mida
tehakse. Kord kogesin ma õpetajat, kes kirjutamise ajal tööd pidevalt selgitustega katkestas ja seeläbi
närvilist rahutust tekitas; see mõtlemisosa segamine „tahteosaga” näis mulle sobimatu; mõtlemine ja
tegemine on kord polaarsused; seda peame me silmas pidama. Igal juhul läbistavad nad teineteist väga
harmoonilisel viisil näiteks vormijoonistamises, kus lapsed „arendavad mõtlevat vaatlust ja vaatlevat
mõtlemist” (R. Steiner, Torquay kursus, 4.loeng)
Kas peaks andma koduseid ülesandeid?
See on kahe otsaga teema: ühelt poolt peaksid lapsed rõõmust ja huvist ja ka armastusest õpetaja vastu
kodus oma vihikute kallal töötama, ja see peaks olema vabatahtlik (Kunagi ei tohi töö olla trahviks!
Trahvitöö on hirmus mõiste!); teiselt poolt tahame me ka kohusetunnet lapses arendada, niisiis anda
iga päev tööülasanne (kohustatud miinimum). Siis peame me aga ka kontrollima ja selle eest seisma,
et igaüks neid teeb, muidu loome me halva lohakuse vaimu, ja koguni allamineku. Mida parem, mida
kontsentreeritum on õppetund, seda vähem on vaja kodutöid.
Õpetaja ettevalmistuse kohta
Klassiõpetajana on tihti oht lõputult raamatutes läbi tuhnida (või lugudes), „ainesse end sisse
kirjutada”, selle asemel, et kõike iseendast välja tuua, mida oma elukogemuse läbi teema kohta
teatakse. Lõpuks ei peaks ju laps 2. seitseaastakul rohkem teadma, kui teab üks kaasaegsusele püüdlev
täiskasvanu. Ainult lünkade täitmiseks peaks järgi vaatama, siis aga olulise aja ettevalmistusest
pühendama kunstiliseks ümberpanemisele, meetodile. 1. klassi jaoks on eriti tähtis minna palju
jalutama ja vaadata laste silmadega, keda me mõtetes kanname, lilli ja puid, tuult ja ilma, kive ja
loomi, et leida lugusid, mis toovad lastele looduse lähedale. Häid ideid on meil vaja, et täiesti ärkvel
klassi ees seista, ja neid ei saa me kirjutuslaua taga, vaid mõtteka tegevusega, eriti kunstilise
tegevusega, läbi maalimise, joonistamise, voolimise, laulmise, flöödimängu ja retsiteerimise, eriti
eurütmia. Berni kursusel (13.-17.4.1924) räägib Rudolf Steiner 3.loengus põhjalikult kunstilistest
harjutustest tulevases seminarikoolituses, mis võimaldavad õpetajal arendada elavaid mõtteid ja
sügavamat mõistmist inimnatuurist.
Loomulikult on meie töö alus kõige sisemisem kontakt lastega, keda me õhtuse või hommikuse iga
lapse meenutuse läbi tugevdame. Sellest sõltub lõpeks ka distsipliin; kõik muu jääb väliseks ja ei
kanna kaua välja. Õpetajate meditatsioonid võivad olla selle jaoks abiks, kui me neid (näit. kooliteel)
teadvusse tõstame. See võimaldab meil, kõiges, mida me looduses näeme, näha loovat tahet. Kuidas
ma saame seda klassituppa kaasa võtta? Ületab see seesmine nõue meie jõudusid? Lõpuks läheme me
ju igal hommikul kooli selle oma suutmatuse murega, jah, koguni vaikse hirmuga: kas täna õnnestub?
Me ei tohiks neid tundeid häbeneda, vaid nendega elada.3 Julgus, mida me selleks vajame, haarab
endasse ka ebaõnnestumised. Seepärast on Rudolf Steiner juba esimeses Inimõpetuse loengus viidanud
nendele ebaõnnestumistele, kui ta võrdles situatsiooni vihmavalinguga, mis meid ilma vihmavarjuta
üllatab, ja Torquay kursuses (4.loeng) räägib ta meie algsest oskamatusest: „Peab omama kannatust…
oma enesekasvatusega. …Kes ei suuda kannatada olla ebatäiuslik, asju alguses rumalalt ja
ebatäiuslikult teha, see ei saa neid oma seesmusest õieti iial täiuslikuks teha.”
Ebaõnnestunud tundi võib aga ka huumoriga võtta ja endalt … küsida: „Kuhu me jõuaksime, kui me
teeksime ainult seda, mida oskame?”
1 vt. R. Steiner, Üldine inimõpetus, 4.loeng
2 vt. R. Steiner, Torquay kursus, 6.loeng
3 Avalikustamine: Kogu oma õpetajaelu jooksul oli mul alati suvevaheaja lõpus tohutud koolihirmu unenäod, kus kõik lihtsalt viltu läks.